Inštitút pre verejné otázky (IVO) – Konferencia Priama demokracia vo Švajčiarsku a na Slovensku

Konferencia v hotely Devín: Priama demokracia na Slovensku a vo Švajčiarsku: potenciál a výzvy,        zdroj: IVO 2018

V globalizujúcom sa svete sme na politickej scéne svedkami extrémizmu a radikalizmu politikov, diktatúr, krvavých vojen, mohutných protestov občanov nespokojných s neobmedzenou a nekontrolovateľnou mocou svojich vlád, často zúfalých občanov voliacich na protest extrémistické politické strany (ak nie sú štandardné strany schopne riešiť ich problémy), počujeme; o výzvach záchrany slobody a demokracie (v preklade: vlády ľudu), ale menej, či vôbec nie o jej zavedení, zároveň o schizofrénych obavách mnohých pred ňou.

Čo je demokracia?

V praxi sa používa názov demokracia, priama demokracia a zastupiteľská demokracia. Ako to však chápať? Sú 3 typy demokracie? Môže sa zastupiteľská demokracia vydávať za demokraciu, alebo priama demokracia za demokraciu? Nie, existuje len demokracia.

V praxi nehovoríme o vodíkovej vode a kyslíkovej vode, alebo, že vodíková voda je voda, či kyslíková voda je voda (čo je nezmysel), ale o zlúčenine vodíka a kyslíka, jednoducho o vode. Rovnako funkčná zlúčenina občanov a volených zástupcov tvorí demokraciu.

Dobre, ale odkiaľ pramení pojem, názov zastupiteľská a priama demokracia?

Odpoveď môžeme nájsť v Ústave SR čl. 2 odsek (1): Štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo.

Tu a dozvedáme o zlúčenine občanov od ktorých pochádza štátna moc, zvolených zástupcov, čo je ústavná definícia demokracie. Demokracie=vlády ľudu, ľud je suverén, má ak chce, posledné slovo v rozhodovaní cez funkčný inštitút občianska iniciatíva a referendum, čím kontroluje svojou nadriadenou mocou, moc volených zástupcov.

V praxi sa číta ústavný článok ako: Štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú priamo (priama demokracia), alebo prostredníctvom svojich volených zástupcov (zastupiteľská demokracia). Ak sa už tieto pojmy používajú, potom korektne ako (priama) demokracia, alebo (zastupiteľská) demokracia.

Dobre, a máme na Slovensku demokraciu? Zlúčeninu priamej a zastupiteľskej demokracie teda, demokraciu – demokratický politický systém? Zatiaľ je to boj medzi zastupiteľským systémom (ktorý sa rád označuje za zastupiteľskú demokraciu či dokonca demokraciu) a demokratickým systémom.  Ak nevieme rozoznať rozdiely, poslúžia nám k tomu Zásady demokracie a „Porovnanie zastupiteľského s demokratickým systémom“ – viac tu. Už tomu rozumieme? Ktorý víťazi a zvíťazí?

Existuje riešenie zmeniť túto situáciu v prospech demokracie? Odpoveď môžeme hľadať aj v dávnejšom článku, ktorý uverejnil  Inštitút pre verejné otázky (IVO) o konferencii s názvom: Priama demokracia vo Švajčiarsku a na Slovensku potenciál a výzvy, konanej 27. septembra 2018 v Bratislave, ktorú spoluzorganizovalo veľvyslanectvo Švajčiarska a Inštitút pre verejné otázky (IVO), z ktorej sa dozvedáme o stave demokracií, problémoch a riešení, ako zdokonaľovať politický systém na Slovensku na demokraciu:

Diskusia expertov na konferencii ukázala, že zatiaľ  čo vo Švajčiarsku priama demokracia vďaka vhodnej právnej úprave a systémovému prístupu slúži na zvýšenie miery zapojenia občanov do spravovania vecí verejných, na prehĺbenie diskusie medzi obyvateľmi, na posilnenie súdržnosti spoločnosti a  udržanie politickej stability (práve o týchto a iných výhodách priamej demokracie pre súčasnú švajčiarsku spoločnosť hovoril vo svojom referáte švajčiarsky expert Andreas Gross), na Slovensku  právna úprava referenda má takmer embryonálnu podobu a samotný  inštitút všeľudového hlasovania sa používa vo väčšine prípadov ako účelový politický nástroj. Slovenský ústavný právnik Peter Kresák vo svojom príspevku prirovnal inštitút referenda v SR  k ešte stále nenarodenému dieťaťu. Tiež podrobil kritike časť judikatúry Ústavného súdu SR v otázkach referenda.

Švajčiarsky odborník Werner Bussmann zhrnul základné charakteristiky právnej úpravy referenda vo svojej krajine, tá poskytuje občanom  možnosť prijímať kvalifikované a informované rozhodnutia v hlasovaniach o reálnych alternatívach (nie v narýchlo „upečených“  plebiscitoch,  používaných v niektorých iných štátoch, vrátane SR,  na posilnenie mocenských pozícií politických strán).  Nelichotivý obraz slovenskej referendovej praxe v období politickej transformácie načrtol slovenský politológ Erik Laštic, ktorý varoval pred zneužívaním inštitútu referenda politickými aktérmi s vážnymi rizikami pre stabilitu demokratického systému.

Diskusia na konferencii odhalila viditeľné rozdiely vo fungovaní priamej demokracie vo Švajčiarsku a na Slovensku. Švajčiarski účastníci podčiarkli,  že nepovažujú súčasný švajčiarski systém za model pre Slovensko, ale za príklad, ktorý môže poslúžiť ako zdroj pre inšpiráciu. Výmena názorov medzi švajčiarskymi  a slovenskými účastníkmi konferencie naznačila, že Slovensko čaká ešte dosť zdĺhavý  proces formovania predpokladov pre zmysluplné uplatňovanie prvkov priamej demokracie v prospech krajiny a jej občanov.

Čo sa dozvedáme a nedozvedáme z článku?:
  • od švajčiarskych odborníkov sa dozvedáme, ako sa priama účasť občanov v politike dá urobiť; s vhodnou právnou úpravou,
  • o obavách slovenských odborníkov, zneužitia referenda, nedostáva sa od nich odpovede, prečo je to tak a ako tomu zamedziť?
  • o kritike na judikatúry Ústavného súdu SR v otázkach referenda, vieme, ako tomu zabrániť?
  • švajčiarsky odborníci zdôraznili, že ich model má byť pre nás príkladom, zdrojom inšpirácie,
  • o nenarodenej „mŕtvej“ (priamej) demokracii, ale ako o tom upovedomiť spoločnosť a vzbudiť jej záujem o oživenie,
  • konštatovanie o zdĺhavom procese zavedenia (priamej) demokracie na Slovensku, ale nedozvedáme sa o konkrétnych krokoch uskutočnenia,
  • nedozvedáme sa, či bude mať táto konferencia medzi slovenskými a švajčiarskymi odborníkmi pokračovanie? Čo treba urobiť, aby sa tak stalo?

Konferencia jasne naznačila, že je nutná čiastočná, alebo totálna zmena Ústavy SR v prospech demokracie. Ukázala tiež potrebu stretávania slovenských a švajčiarskych odborníkov, nakoľko z praxe vedia poradiť, ako veci riešiť. Netreba vymýšľať koleso, ak už je vymyslené. Je nutné, aby došlo k efektívnej spolupráci. Preto bude záležať na slovenskej strane, aby si zadefinovala cieľ a jednotlivé kroky k jeho dosiahnutiu a tak dala švajčiarskej strane impulz k opätovnej konferencii, ktorá poskytne Slovensku jedinečnú možnosť pohnúť veci vpred.

Zdroj článku – tu

Súvisiace články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *